*

mystinen metsätyömies

Muovinen vene

  • Muovinen vene
  • Muovinen vene
  • Muovinen vene
  • Muovinen vene
  • Muovinen vene
  • Muovinen vene

Vettyneen kaksoispohjaisen muoviveneen kuivattaminen ja paikkaaminen on pitkällinen prosessi silloin, kun työ tapahtuu ulkotiloissa ja asialla on täysi amatööri.

Joka tapauksessa harrastuksena veneen korjaaminen on hupaisaa ajanvietettä ja samalla voi myös kasvattaa materiaali- ja työvälinekohtaista tuntemustaan - muoviveneen fiksaus kehittää siis - ainakin periaatteessa - sekä yleissivistystä että kädentaitoja.

Lähtökohtana projektille oli abs-muovinen vene, jonka pohjan läpiviennin reunat olivat aikojen saatossa rispaantuneet ja läpiviennin tiivistyksen pettäessä veneen pohjan sisälle päässyt vesi oli irrottanut polyuretaanitäytteen liimauksistaan. Näin vene menetti runkojäykkyytensä ja suurimman osan ohjattavuudestaan.

Alustavana toimenpiteenä vene asetettiin hyvissä ajoin syksyllä teloille, sen sisäpuoliseen pohjaan leikattiin rälläkällä 40*50 cm kokoiset luukut, jonka kautta näkyvillä oleva PU-täyte kaivettiin fileerausveitsellä ja sorkkaraudalla lohkomalla pois. Samassa yhteydessä suoritettiin märkien osien kuivaamista niiltä osin, mitä käsipyyhkeillä oli mahdollista. Vene peitettiin huolella talvehtimista varten tukevien telapuiden varaan.

Keväällä ilmojen lämmettyä eli heti toukokuulla vettyneen PU-täytteen poistamista veneen pohjaosista jatkettiin, jäljelle jäänyt kosteus poistettiin kuumailmapuhaltimen ja normaalin ulkoilmavirrankierron avulla. Onteloiden kuivuttua alettiin sitten rakennetta täyttämään halvimmalla saatavilla olevalla yksikomponenttisella purkkiuretaanilla. Yksikomponenttinen spray-uretaani on juurikin hyvä tähän tarkoitukseen, koska se jättää täytevaahtoon kelluttavia ilmakuplia. Uretaanitäytteen tarttuvuus varmennettiin muovipinnoille levitetyllä mattoliimalla, minkä lisäksi läpiviennin ympäristöön levitettin köntiksi 2 tuubia Sikaflex marine liimasilikonia.

Viimeistelyvaiheessa täyteaine tasoitettiin pinnaltaan pohjan mukaiseksi, irti leikatut muovipalat liimattiin paikalleen jo mainitulla mattoliimalla ja viimeisenä työvaiheena suoritettiin saumojen "hitsaaminen" umpeen erikoisliikkeestä ostetulla 2-komponettisella abs-muovitäytteellä. 

Lopputulos on mielestäni täysin tyydyttävä kaikesta rosoisuudestaan huolimatta - vene pysyy pinnalla ja lähtee jopa suoraviivaiseen liukuun moottorin kierrosnopeuden kasvaessa.

Projektissa käytetyt työkalut ja materiaalit :

- puukko

- fileerausveitsi

- sorkkarauta

- vasara

- meisseleitä

- mattoliimaa purkki

- spray-uretaania, "All-season" ehkä 8 purkkia

- kaljaa ja siideriä

- terhi-fixiä 300 gr

- silikonipistooli

- sikaflex-marinea 2 tuubia

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Samael Kaarna

'Rälläkällä' mainittu, niin siitäkin jo.

Kyllä niitä kannattaa fiksailla - lähinnä että pääsee vesille.

Käyttäjän jiihooantikainen kuva
Juho Antikainen

Itse asiassa olen enemmän kuin tyytyväinen lopputulokseen, vene on uuden veroinen käytökseltään. Läpiviennit näissä terheissä näyttävät olevan "tyyppivikoja" eli niiden tiiveys pitää tarkistaa aika ajoin.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Onnistunut lopputulos on palkitseva.

Tämän blogin suosituimmat

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset